søndag den 7. april 2013

Marmelade / Syltetøj med jordbær


Jeg laver ofte hjemmelavet marmelade, og børnene elsker den,
men de foretrækker marmelade lavet af jordbær og uden klumper/bær


Opskrift på hjemmelavet jordbærmarmelade

500 gram jordbær
250 gram sukker (+ 1 tsk sukker)
2 tsk. Oetker marmelade geleringsmiddel
***
Sukker og jordbær koges langsomt op. Geleringsmiddel røres med 1 tsk. sukker. Når at bærrene er kogte røres/tilsættes  geleringsmiddelet i gryden med jordbærgrøden. (Huske at røre godt rundt). Lad det koge i endnu 2-3 min, og fjern gryden væk fra komfuret (eller sluk for varmen.) Blend marmeladen med en håndmikser eller en stavblender (det bruger jeg), og lad marmeladen afkøle 1 times tid i gryden. Bagefter hældes den på rengjorte, skoldet glas. Opbevar marmeladen på køl. 

Inden jeg sætter låg på marmeladeglasset, sætter jeg et stykke bagepapir, imellem glas og låg, bare for at være sikker på, at det der kommer i kontakt med marmeladen er rent og sterilt

Klem



Ingen kommentarer:

Send en kommentar