fredag den 12. april 2013

Sushi til aftensmad, men hvordan koger man de ris...

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at lave sushi til min familie, det blev dog ikke helt perfekt, faktisk var det hele en smule skævt.. men det smagte fantastisk..mumz

Nigiri med Tigerrejer & Laks


På tallerken er der: 
1 stk Nigiri med Tigerreje, 1 stk Makirulle med krabbe, agurk og asparges, 1 stk Makirulle med  Laks, agurk og asparges, 1 stk Grillet tun med Noritang, 1 stk Grillet Laks med Wasabi/Flødeost, Wanametang og lidt syltet Ingefær



Jeg elsker Sushi & Wakametang, 
men for ikke at få for mange kulhydrater, og for lidt protein, 
så valgte jeg også at spise lidt grillet tun & laks

Hvad & Hvordan jeg koger sushiris

300 gram sushiris
3,4 dl vand
4 spiseske japansk ris eddike
2 spiseske sukker
et drys salt 

 Opvarm eddike, sukker og salt i en gryde, det skal ikke koge, og når at du ikke kan se sukkeret mere i eddiken, så stil blandingen til afkølning

 Kom risene i en skål, og fyld skålene med koldt vand, rør forsigtigt rundt og hæld derefter alt det uklare vand fra. Gentag dette minimum 7 gange indtil vandet er klart

Dæk risene med koldt vand, og lad dem stå i 30 min

Hæld vandet fra risene og hæld dem derefter i en gryde, med 3.4 dl vand. Bring derefter gryden i kog over middel varme, under et tætsluttet låg

Når at risene koger, ja du skal lytte efter, ikke kigge..så skruer du lidt ned for varmen, og lader risen koge i 5 min

Skru derefter ned for varmen, og lad risen simrer i yderligere 10 min

 Fjerne så gryden fra varmen, og lad derefter risen trække under låg, i 10 min

Hæld dine ris på et fad, og fordel riseddiken over. Efter 10 min bruger du en palet til at vende risen med, du skal ikke røre i risen, men vend den forsigtig, så at den anden side også damper af i yderlige 10 min

Flyt risen over i en skål, og dæk skålen med et rent fugtigt viskestykke, så at risen ikke bliver tør

og så kan du ellers gå igang med at lave sushi


Jeg har faktisk fundet en side på nettet, hvor de har udregnet hvor mange kcal 
der er i de forskellige slags sushi..Linket er HER

Velbekommen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar