tirsdag den 16. juli 2013

Syltede agurker med dild og sennepsfrø -børn i køkkenet

Efter at min søn har hjulpet mig med at lave denne ret, så er han faktisk begyndt at spise de syltede løg som ligger imellem agurkerne, og han har ellers svoret at løg er hans største fjende..

Syltede agurker med dild og sennepsfrø
(giver ca 1 kg)

2 store agurker (ca 850-900 gram)
2 rødløg
6 spsk. salt - jeg bruger læssøsalt 
2 spsk. sennepsfrø
2 tsk. sellerifrø
25 gram dild- finthakket
6 dl. hvidvinseddike
175 gram sukker

Hvordan
Skyld agurkerne og skær dem i skiver (jeg bruger en  foodprocessor), rens pil og skær løgene i tynde skiver og læg agurker + løg i et dørslag, og drys salt over
Senneps og sellerifrø varmes i en gryde indtil at de popper. Bagefter blandes agurker og løg med de ristet frø, og proppes i rengjorte, skoldede sylteglas. 
Eddike, sukker opvarmes i en gryde, indtil at sukkeret er opløst. Afkøl det lidt, og hæld det over agurkerne.Sæt låg på glassene, og sæt mærkat med dato på.. ofte glemmer man nemlig hvornår at man laver de forskellige lækkere ting..eller er jeg bare den eneste der har det sådan?

De syltede agurker skal opbevares køligt i maks 8-9 mdr og smager lækkert til røget andebryst 
eller en hakkebøf

Ingen kommentarer:

Send en kommentar