søndag den 8. september 2013

Æblemarmelade med kanel - men først på æblerov med børnene

 Forleden tog jeg på æblerov med mine børn i mine svigerforældres have, så ulovligt det var det altså ikke. Da vi kom hjem, så lavede vi denne marmelade. Først rynkede mine børn på næsen (det gør de når at de ikke vil smage på min mad), men efter at ha´smagt æblemarmeladen, så kommer de ofte og spøger "hvornår skal vi lave den der jule æblegrødmarmelade igen" 

Æblemarmelade
500 gram modne æbler
3 dl. vand
1/2 teske kanel
300 gram sukker (til sure æbler, så bruger jeg 400 gram)

Sådan gør du 
Æblerne skylles, skrælles og kernehuset fjernes. De puttes i en gryde sammen med sukker, kanel og vand, og koger indtil at sukkeret er opløst, og æblerne er møre og findelt. Husk at røre i marmeladen  under kogningen. Brændt marmelade smager nemlig skrækkeligt, føj føj.. Smag om marmeladen mangler sukker, er hvis den er god, så afkøles den.(Hvis den ikke er sød nok, så tilsætter du mere sukker, og afkøler den først, når at sukkeret er opløst) Den afkølet marmelade hældes på atamon skollede rene glas, og opbevares på køl. Skal du gemme din marmelade længe, eller give den som gave, så kan du tilsætte lidt atamon i den..

OBS. kan man ikke lide kanel, så kan man tilsætte vanilje, det smager også lækkert
Velbekommen
xoxo klem fra Helse Qvinden



Ingen kommentarer:

Send en kommentar