søndag den 15. december 2013

Sund fuldkorns pizzadej - lækker slankemad

Jeg kan heldigvis godt få mine børn til at spise en mere sund udgave af den traditionelle fede pizza, og jeg bruger denne opskrift når at jeg laver pizzadej. Man bør ifølge De officielle kostråd, som du finder HER, spise mindst 75 gram fuldkorn om dagen, så det skader jo ikke at lave en mere grov og sund pizzadej ;-) Fuldkorn er godt for fordøjelsen, og mætter rigtig godt..

Fuldkorns pizzadej 
2 dl. hvedemel (jeg bruger bornholmsk)
3 dl. fuldkornsmel
25 gram gær
 1 tsk. rapsolie
2 dl vand
1 tsk salt

Sådan gør du
Opløs gæren i vandet, og tilsæt olien. Bland hvedemel i vandet, og rør godt rundt. Tilsæt salt og fuldkornsmelet lidt af gangen i dejen under omrøring. Ælt dejen godt, og lad den hæve ca 30 min et lunt sted. Tænd for ovnen på 200/210 grader. Del dejen i 2 portion, og form/rul dejen ud til 2 tynde pizzaer. Læg dejen på en smurt bageplade, tilføj toppings og bag pizzaerne i ca 10-15 min, indtil at de er sprøde og gyldne 

Tilbehør og rester
Pizzaen kan serveres med en lækker salat, og er der rester tilbage, så kan de sagtens fryses ned, og opvarmes i ovnen, hvis du mangler lidt lækkert til frokost- Men pizzaen er nu altså mest lækker når at den er friskbagt...






Ingen kommentarer:

Send en kommentar